Taiteilijat

LAQIivanainen_Aaltonen Kuva Maarit Kytöharju

Kesällä 2016 Pielinen Soi festivaalin ohjelmisto laajenee erityisesti jazziin, jota kuullaan mm. kesän avajais- ja päätöskonserteissa Lieksan TalliGalleriassa. Pielinen Soi festivaalin kesäkonserttien 2016 sarjan avaa suomalaisen jazzin legendan saksofonisti/huilisti Juhani Aaltosen ja kitaristi  konsertti TalliGalleriassa sunnuntaina 19.6. Aaltosen ja Iivanaisen yhteistyö on kestänyt jo yli kymmenen vuotta Nordic Trinity-yhtyeen parissa. Duo soittaa vapaapulsatiivista, improvisoitua jazzia, jossa pääpaino on herkällä kuuntelulla sekä reagoinnilla toisen soittoon, akustiseen tilaan sekä kappaleen tunnelmaan. Ohjelmisto koostuu omista sävellyksistä sekä myös muutamista standardeista.

 

Aino-Kaarina Mäkisalo Kuvaaja Jani Laukkanan

Aino-Kaarina Mäkisalo on lausuntataiteilija, pappi ja kirjailija. Hän on eläkkeellä teologin työstään Helsingin seurakuntayhtymästä. Mäkisalo jatkaa edelleen hänelle rakkailla alueilla: lausunta, kirjoittaminen, retriittien ohjaus ja bibliodraaman koulutus. Runoluola, pikkuruinen työhuone Nurmaan järven rannalla Paljakan kylässä Jaalassa toimii hänen töidensä kehtona. Aino-Kaarina Mäkisalon ensilausuntamatinea oli vuonna 1979. Hän oli tarttunut Märta Tikkasen Vuosisadan rakkaustarinaan ja Pirkko Saision Elämänmenoon, jotka olivat juuri ilmestyneet. Alku oli vahva ja poikkeuksellinen. Hän on valmistanut useita runo-monologiesityksiä teattereihin ja esiintynyt eri puolella Suomea. Hänen tekstivalintansa ovat olleet rohkeita mm. monologi Pentti Saarikosken Nuoruuden päiväkirjoista. Mäkisalo onmyös kirjailija ja on käsikirjoittanut useita näytelmiä harrastaja-teatteriryhmille. Esikoisromaani Keltainen kevät ilmestyi vuonna 1998. Hän saa edelleen romaanistaan koskettavaa lukijapalautetta. 2000-luvulta lähtien hän on käyttänyt bibliodraamaa pohjana käsikirjoituksissaan raamatun henkilöiden maailmaan eläytyessään. Kallion seurakunnan kanssa hän teki useita vuosia yhteistyötä pääsiäis- ja joulunäytelmiä kirjoittaen. Viime vuosina Mäkisalo on yhdistänyt kolme itselleen tärkeää roolia: papin, retriitinohjaajan ja lausujan hiljaisuuden runoretriiteissä, joissa Raamatun psalmirunous ja erityisesti Anna-Maija Raittilan runot ovat olleet läsnä sellomusiikin siivittäminä. Aino-Kaarina Mäkisalo ja Matti Makkonen ovat työskennelleet yhdessä mm. Karjalohjan Heponiemessä järjestetyissä useamman päivän mittaisissa hiljaisuuden retriiteissä. www.ainokaarinamakisalo.com

 

MattiMakkonen-2-kuva-Mika-Kirsi (kopio)

Matti Makkonen on valmistunut sellonsoiton sekä säveltapailun ja musiikinteorian opettajaksi Kuopion konservatoriosta, jossa hän opiskeli sellonsoittoa mm. Timo Törmän johdollasekä sävellystä mm. Pekka Kostiaisen ja Sakari Monosen johdolla. Lisäksi hän on opiskellut mm. Jyväskylän yliopistossa pääaineenaan musiikkitiede sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa kuoron- ja orkesterinjohdon erikoistumisopintoja Rita Varosen ja Jorma Panulan johdolla. Makkonen on työskennellyt mm. Nova Records Oy:n toimitus-johtajana, Savonlinnan Musiikkiakatemian toiminnanjohtajana, Etelä-Savon säveltaiteen läänintaiteilijana, opettajana Kuopion ja Keski-Suomen konservatorioissa sekä säveltäjänä, -sovittajana, -kapellimestarina ja -tuottajana. Hän on esiintynyt sellistinä ja kapellimestarina kotimaan lisäksi eri puolilla Eurooppaa ja Japanissa. Makkonen on säveltänyt mm. vokaali-, kamari- ja näyttämömusiikkia ja hän Pielinen Soi festivaalin taiteellinen johtaja www.mattimakkonen.com

 

TRIO TANGUANGO kTRIOTANGUANGO_Kuvaaja Akseli Kärkkäinenoostuu kolmesta savonlinnalaisesta muusikosta: Susanna Mieskonen-Makkonen, viulu; Kirsi Laamanen, harmonikka ja Maija Teikari, piano. Vuoden 2013 alussa perustettu trio on esiintynyt kymmenin konsertein kotimaassa sekä Saksassa ja Venäjällä. Trion huhtikuussa 2015 julkaistu esikoislevy ”Tanguango” on otettu laajalti hyvin vastaan niin kriitikoiden kuin muiden kuuntelijoiden keskuudessa. Tango nuevo -tyylille omistautunut, Piazzollan sekä Kärjen ja Monosen tangoja sisältävä levy on myös saanut kiitettävästi soittoaikaa niin klassiseen kuin etno- ja iskelmämusiikkiin erikoistuneilla radiokanavilla. Tanguango -levylle on taltioitu Piazzollan teosten lisäksi kulttuurirajat ylittäen savolais-argentiinalaiseen asuun sovitettuna yksi tango sekä Toivo Kärjeltä että Unto Monoselta, kahdelta merkittävimmältä suomalaiselta tangosäveltäjältä. Suomalaista tangoa on luonnehdittu yhdistelmäksi argentiinalaista tangoa, slaavilaista melankoliaa ja saksalaista marssimusiikkia. Tanguango-levyllä kuuluu kahden tangonmaan monet kasvot ja siinä ovat läsnä kaipuu, tuska, riemu ja rakkaus – kulttuurista riippumatta. Trio Tanguangon uusi – Piazzolla Contrabajeando – Youtube -video on nähtävissä osoitteessa: www.youtube.com/watch?v=0oXkA4dXHcg. Lisätietoja Trio Tanguangosta ja sen konserteista: facebook.com/triotanguango

SUSANNA MIESKONEN-MAKKONEN opiskeli mm. Kuopion konservatoriossa suorittaen viulunsoiton diplomin vuonna 1995 Zoja Istominan johdolla. Vuosina 1988-1990 hän opiskeli Tel Avivissa Israelissa Rubin-Akatemian opettajien Yair Klessin ja Ora Shiranin johdolla. Viulunsoiton mestarikursseille hän on osallistunut mm. Yehudi Menuhin –Akatemiassa Espanjassa opettajinaan Diana Cummings, Benzion Shamir, Zoria Shikmurzajeva sekä Alexander Vinnitsky. Lisäksi hän on opiskellut mm. jazzlaulua opettajinaan Maija Hapuoja ja Dave Ward. Susanna Mieskonen-Makkonen on toiminut viulistina mm. Herzelia Chamber Orchestrassa (Israel), Kuopion, Porin ja Mikkelin kaupunginorkestereissa, Savonlinna-kvartetin I-viulistina sekä freelancemuusikkona. Hän toimii monipuolisesti erilaisissa kokoonpanoissa kuten Kirsi Laamasen ja Maija Teikarin kanssa argentiinalaiseen tangoon erikoistuneessa Trio Tanguangossa. Kotimaan lisäksi hän on esiintynyt viulistina Hollannissa, Israelissa, Ranskassa, Saksassa, Tsekissä, Turkissa, Venäjällä ja Virossa mm. sellistimiehensä Matti Makkosen kanssa.

KIRSI LAAMANEN on opiskellut harmonikansoittoa mm. Keski-Suomen konservatoriossa Alpo Pohjan ja Vladimir Dolgopolovin johdolla. Linnalan kansalaisopistossa 8-vuotiaana harmonikansoiton aloittanut Laamanen toimii nykyisin harmonikansoiton lehtorina Savonlinnan musiikkiopistossa. Hän on tehnyt viime vuosina paljon yhteistyötä mm. kansanmuusikoiden kanssa.

MAIJA TEIKARI on opiskellut pianonsoittoa Sibelius-Akatemiassa ja Helsingin konservatoriossa mm. Liisa Pohjolan, Eero Heinosen, Violeta Petrovan ja Carlos Juriksen johdolla. Hän on esiintynyt kotimaassa mm. Espoon Urkuyö ja aaria -festivaalilla ja Viitasaaren Musiikin Ajassa sekä ulkomailla mm. Ruotsissa, Saksassa, Itävallassa, Iso-Britanniassa ja Virossa. Teikari on tehnyt nauhoituksia Yleisradiolle. Syksyllä 2013 Teikari julkaisi Sineä ja kultaa –äänitteen yhdessä mezzosopraano Annastiina Tahkolan ja muiden Nova Ensemblen jäsenten, Susanna Mieskonen-Makkosen ja Matti Makkosen kanssa. Teikari työskentelee monipuolisesti erilaisissa kokoonpanoissa sekä toimii säestyksen ja pianonsoiton lehtorina Savonlinnan musiikkiopistossa.

 

Kotilainen_JuhaBaritoni Juha Kotilainen opiskeli laulua Sibelius-Akatemiassa Olavi Hautsalon ja Matti Tuloiselan johdolla. Hän on täydentänyt opintojaan mm. Thomas Hampsonin ja Peter Bernen mestarikursseilla. Kotilainen on vieraillut säännöllisesti Suomen Kansallisoopperassa vuodesta 1986 ja hän vieraillut useita kertoja myös Savonlinnan oopperajuhlilla. Vuosina 1992-97 hän oli kiinnitettynä Essenin Aalto-teatteriin. Kotilainen on vieraillut laajalti oopperataloissa eri puolilla Eurooppaa mm. Belgiassa, Hollannissa, Saksassa, Ranskassa ja Espanj

assa. Hänen ohjelmistoon kuuluu useat kymmenet keskeiset baritoniroolit. Kotilainen on ollut kantaesittämässä useita uusia erityisesti suomalaisia oopperoita ja hänen ohjelmistoon kuuluu olennaisesti myös muu laulumusiikki liedistä nykysäveltäjien teoksiin, sekä basso-baritoni-osat suurissa kirkkomusiikkiteoksissa. Keväällä 2014 Kotilainen vieraili Melbournen Sinfoniaorkesterin solistina teoksena Mustosen ensimmäinen sinfonia ja kesän 2014 Savonlinnan Oopperajuhlilla hän lauloi Sallisen Kullervo –oopperassa Unton roolin. www.fazerartists.fi

 

Liisa Makkonen2

Lieksalaissyntyinen Liisa Makkonen aloitti viulunsoiton opintonsa 4-vuotiaana. Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi valmistunut Liisa suoritti viulu-diplomin vuonna 2004 erinomaisin arvosanoin. Hänen opettajinaan ovat toimineet mm. Zoja Istomina sekä Päivyt Meller. Liisa on täydentänyt opintojaan mestarikursseilla (Pinchas Zukerman, Hagai Shaham, Mi-Kyung Lee, Pavel Vernikov, Mark Lubotsky) sekä vuosina 1999-2000 Israelissa. Jousikvartetti Maggioren kanssa Liisa on opiskellut Lontoossa Amadeus-kvartetin viulistin Siegmund Nisselin johdolla. Liisa on konsertoinut solistina, kamarimuusikkona ja sooloresitaalein niin Suomessa kuin ulkomailla. Hän on esiintynyt mm. Korppoon Sibelius -festivaalilla pianisti Folke Gräsbeckin kanssa sekä kantaesittänyt useita Sibeliuksen kamari-musiikkiteoksia. Liisa on soittanut mm. Suomen Kansallisoopperan orkesterissa ja Turun Filharmonisessa orkesterissa. Nykyisin Liisa työskentelee Vaasan kaupunginorkesterin 2.viulun äänenjohtajana.

 

368_Talvi_Maaria_jpg_1Sopraano Talvi-Maaria Turunen aloitti klassisen laulun opiskelun Joensuun konservatoriossa 2004 ja jatkoi opintoja Turun Taideakatemiassa oopperalaulaja Lilia Varnaksen luotsaamana. Hän valmistui laulupedagogiksi 2011 ja jatkoi maisteriopintoihin Slovakiaan Banská Bystrican taideakatemiaan. Siellä hänen opettajanaan toimi professori  Eva Blahová. Maisteriksi Turunen valmistui 2013. Yksityisohjausta hän on saanut muun muassa sopraano Seija Nylundilta. Lisäksi hän on höystänyt opintojaan lukuisilla mestarikursseilla. Turunen on esiintynyt monissa musiikkiproduktioissa sekä konsertoinut solistina niin Suomessa kuin ulkomailla. Hän on myös aktiivisesti konsertoivan LuoTu -yhtyeen jäsen. Klassisen ohjelmiston lisäksi Turusen repertoaarista löytyy niin musikaalisävelmiä, laulelmia kuin jazz-standardejakin. Esiintymisien lisäksi häntä työllistävät laulunopettajan tehtävät Keski-Karjalan musiikkiopistossa ja Joensuun seudun kansalaisopistossa sekä musiikkiyrittäjyys. Parin viime vuoden aikana Turusta on kuultu muun muassa Papagenan roolissa Joensuun oopperayhdistyksen Taikahuilu-oopperassa sekä Hilde Lieblingin roolissa operetti-revyyssä ”Operet Cabaret!”. Keväällä 2016 Turunen lauloi ”Vihaan musaa! – liediä lapsille” koululaiskonsertti-kiertueella, hän myös ideoi ja käsikirjoitti produktion. Esitys on mukana kesän 2016 Pielinen Soi festivaalin ohjelmassa. 2017 luvassa on muun muassa rooli Pieksämäellä ensi-iltansa saavassa Ilkka Kuusiston kamarioopperassa ”Gabriel, tule takaisin!”. www.turundot.fi

 

Laura Annika Quartet Laura Annika Quartet. Vuonna 2013 perustettu Laura Annika Quartet julkaisi keväällä 2015 esikois-EP:n, joka sai hyvää palautetta sekä yleisöltä, että medialta. Yhtyeelle säveltää yhtyeen liideri ja laulaja Annika Mustonen ja pianisti Aleksis Liukko. Yhtyeen muita jäseniä ovat kontrabasisti Joonas Tuuri ja rumpali Juhana Kiiski. Laura Annika Quartet on keikkaillut Helsingissä esimerkiksi Juttutuvan Rytmihäiriöklubilla, sekä maakunnissa Pori Jazzeilla ja Jyväskylän Summer Jazz Clubilla vuonna 2015. Laura Annika Quartetin ”sisaryhtye”,  jazzstandardeja ja jazztribuuttikeikkoja soittava ja lähes samoista soittajista koostuva Miss Jones Swing Band esiintyi mm. Koli Jazzeilla, Lieksan Vaskiviikoilla ja Savonlinnan Wanhalla Kasinolla niinikään vuonna 2015. Laura Annika Quartetille sävelletään parhaillaan uutta materiaalia, josta koostetaan vuonna 2017 julkaistava levy. www.laq.fi

Varkaudesta alun perin kotoisin oleva Annika Mustonen teki keväällä 2015 jazzlaulun vaihto-opiskelujakson Barcelonassa Conservatorio Liceussa. Vaihtojakso kuuluu hänen musiikinopintoihinsa Metropolia Ammattikorkeakoulussa, joista hän valmistuu kuluvana keväänä. Suomen Jazzliiton kesäisen Jazz-Espan sekä We Jazz -tapahtuman tuottajanakin tunnettu Mustonen on myös opiskellut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian jazzosastolla avoimen yliopiston opiskelijana. Kuopiolaislähtöinen Aleksis Liukko on valmistunut muusikoksi Metropoliasta ja työskentelee freelancemuusikkona. Hänen soittoaan voi kuulla mm. Sointi Jazz Orchestrassa ja Kuullos Orchestrassa ja hänen säveltämäänsä musiikkia on kuultu mm. Young Nordic Jazz Comets –kilpailussa hänen omassa Tulilu-yhtyeessä. Liukon sävellys Mind The Gap valittiin myös vuonna 2015 UMO:n Esko Linnavalli -sävellyskilpailun finaaliin.  Kontrabasisti Joonas Tuuri opiskelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian jazzosastolla. Kiteeläinen Tuuri on kysytty nuoren polven jazzmuusikko, jota voi kuulla mm. vastikään We Jazz Rising Star -palkinnon voittaneessa Bowman Triossa, Tulilu-yhtyeessä ja Sointi Jazz Orchestrassa. Laura Annika Quartetin monipuolista rumpalia Juhana Kiiskiä voi kuulla erilaisissa kokoonpanoissa. Opintojaan Metropolia Ammattikorkea kouluun viimeistelevä Kiiski soittaa mm. Tilhet, Pajut ja Muut -folkpop -yhtyeissä.

 

Timo Turunen Timo Turunenaloitti lauluopintonsa Joensuun konservatoriossa Raija Puhakan johdolla. Syksyllä 2011 hän valmistui laulupedagogiksi Turun Ammattikorkeakoulusta, jossa hänen opettajinaan toimivat Jouni Kuorikoski ja myöhemmin Lilia Varnas. Myöhemmin hän on täydentänyt opintojaa Seija Nylundin, sekä Peter Bernen johdolla. Turunen on monipuolinen muusikko ja keikkailee paljon myös kevyen musiikin saralla laulajana ja soittajana. Tällä hetkellä Turunen opettaa sekä klassista että popjazzlaulua Joensuun konservatoriolla ja Joensuun seutuopistolla. Näyttämökokemusta hänelle on karttunut mm. Mozartin Taikahuilun pappina, operettirevyy Operet Cabaretista, Hannu Bisterin Rautatie-oopperasta (Pehtoori, Mustapartainen, Tatsuunamies, Resiinamies), Aviomies (Seppo Pohjola: pienoisooppera Kaappi), sekä Jephta (Carissimi: Barokkiooppera Jephta). Lisäksi häntä on kuultu Naantalin musiikkijuhlilla Herra Hevosena (Šostakovitšin lastenooppera Tuhma hiiri) ja Turun musiikkijuhlilla toisessa lastenoopperaproduktiossa (Markku Klami: Tulevaisuuden retki). Kirkkoteoksista hän on laulanut Mozartin Requiemin ja C-molli messun (Große Messe), sekä Bachin kantaatin ”Aus der tiefen rufe ich herr zu dir”.

 

Mirva Helske

Pohjois-Karjalassa jo pitkään kamarimuusikkona toiminut Mirva Helske aloitti musiikkiopintonsa Joensuun konservatoriossa. Tämän jälkeen hän on opiskellut Katariina Liimataisen oppilaana Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, Christiane Karajevin johdolla Wienin musiikkiyliopistossa ja Ivari Iljan luokassa Viron musiikkiakatemian maisterinopinnoissa. Mirva vuodet 2015 ja 2016 täydensi opintojaan Sibelius-Akatemialla, jossa hän opiskeli mm. Eero Heinosen, Ilmo Rannan, Kiril Kozlovskyn ja Gustav Djupsjöbackan oppilaana. Opintojensa ohessa Mirva on työskennellyt säestäjänä leireillä ja kilpailuissa ja konsertoinut aktiivisesti laulajien ja instrumentalistien kanssa erilaisissa musiikkitapahtumissa ja -festivaaleilla Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Itävallassa ja Unkarissa. Tällä hetkellä Mirva konsertoi, opettaa ja toimii korrepetiittorina pääkaupunkiseudulla.

 

PRA

Pramea Ensemble: Sari Straatsma ja Susanne Wendler, traverso

Sari Straatsma ja Susanne Wendler perustivan Pramea Ensemblen vuonna 1999 Utrechtin konservatoriolla. Sari ja Susanne nauttivat alusta alkaen yhteissoitosta sekä sen helppoudesta. He etsivät myös innokkaasti uutta ohjelmistoa duolle sekä laajemmille kamarimusiikkikokoonpanoille. Pramea kuvaa hyvin yhtyeen musiikkia joka on kaunista, monivivahteista, rikasta ja runsaasti koristeltua. Muunmuassa Viola de Hoog, Wilbert Hazelzet, Heiko ter Schegget, Leo Meilink sekä Barthold Kuijken ovat ohjanneet yhtyettä.

Intohimoinen traverson soittaja ja huilisti Sari Straatsma on erikoistunut historialliseen esityskäytäntöön. Traverso inspiroi Saria lämpimällä äänenvärillään, monilla sävyillään sekä ilmaisurikkaudellaan tulkitsemaan 1700-luvun värikästä musiikkia tunteella. Sari soittaa lukuisissa kamarimusiikkikokoonpanoissa monissa Euroopan maissa ja on esiintynyt useita kertoja myös BarokkiKuopio -festivaalilla. Pramea Ensemblen kanssa vuodesta 2004 alkaen Sari esiintyi useina vuosina Festival Brežicen ohjelmassa Sloveniassa. Kamarimusiikin lisäksi Sari soittaa lukuisissa barokkiorkestereissa, joista mainittakoon The Amsterdam Baroque Orchestra Ton Koopmanin johdolla, Holland Baroque, Musica Amphion, The Northern Consort sekä Concerto Barocco. Konsertoinnin ohella Sari toimii huilunsoiton opettajana sekä antaa traversotunteja perehdyttäen samalla myös huiluoppilaansa historialliseen esityskäytäntöön. Straatsma valmistui erinomaisin arvosanoin Kuopion konservatoriosta. Opintojensa ohella hän toimi huilunsoiton opettajana eri musiikkioppilaitoksissa ja freelance-muusikkona Kuopion kaupunginorkesterissa sekä soitti kamarimusiikkikonsertteja. Alankomaissa Sari jatkoi huiluopintojaan kahden vuoden ajan Abbie de Quantin johdolla. Sari toteutti Alankomaissa myös suuren unelmansa ja opiskeli traversoa Wilbert Hazelzetin johdolla. Vuonna 2006 Sari valmistui Utrechtin konservatorion vanhan musiikin osastolta musiikin maisteriksi traversolla. Opintojensa ohella Straatsma otti osaa lukuisille mestarikursseille, opettajinaan muiden muassa Hannu Lehtinen, Liisa Ruoho, Mikael Helasvuo, Patrick Gallois, sekä traversolla Marten Root ja Barthold Kuijken. www.saristraatsma.nl

“Vaikka soittaisit nuotin kuinka kauniisti, voit soittaa sen aina vielä kauniimmin.” Susanne Wendler kuuli lausahduksen ensimmäiseltä huiluopettajaltaan ja seuraa tänäkin päivänä tätä mottoa. Susannesta poikkihuilun ja erityisesti traverson värit ovat kiehtovia: etsimällä ja vaihtelemalla äänen värejä musiikki herää henkiin. Wendler opiskeli poikkihuilua Hampurissa, Münchenissä ja Freiburgissa, missä hän alkoi soittaa myös traversoa Karl Kaiserin johdolla. Pian Susannesta puisen huilun ääni kaikkine sävyineen oli niin kaunis, että hän päätti erikoistua traversoon suoritettuaan ensin huiludiplominsa erinomaisin arvosanoin. Susanne opiskeli historiallista esityskäytäntöä Frankfurtissa valmistuen musiikin maisteriksi. Vuonna 1997 hänestä tuli Chursächsische Philharmonien soolohuilisti. Orkesterin pyrkimys oli soittaa vanhoilla soittimilla ja seurata autenttista esityskäytäntöä niin tarkkaan kuin mahdollista. Ohjelmistossa oli mm.Mozartin, Haydnin ja Beethovenin teoksia. Susanne soitti barokki- ja klassisella huilulla myös soolo- ja kamarimusiikkikonsertteja. Mestarikursseilla hänen opettajiaan olivat Konrad Hünteler, Barthold Kuijken, Eric Hoeprich ja Michael Schneider. Wendler jatkoi traverso-opintojaan Alankomaissa Wilbert Hazelzetin johdolla. Opintojensa ohella hän soitti useissa barokkiyhtyeissä sekä –orkestereissa, joista mainittakoon Akademie für Alte Musik Berlin, Carl Phillip Emanuel Bach kamariorkesteri, Concerto Royal Köln, La Stagione Frankfurt, The Amsterdam Baroque Orchestra sekä Concerto Barocco. Opiskellessaan Utrechtissä Wendler perusti Sari Straatsman kanssa Pramea Ensemblen. Yhtye on konsertoinut vuodesta 2004 alkaen niin Alankomaissa kuin ulkomaillakin.

 

MOT

Matti Olavi Taskinen & Tanguango Orchestra: Susanna Mieskonen, viulu; Kirsi Laamanen, harmonikka; Petri Herranen, piano; Toni Taskinen, kitara ja Matti Makkonen, sello. ”Olavi Virran seurassa” –konsertin ohjelma sisältää aikanaan Olavi Virran tunnetuksi tekemiä kappaleita. Matti Olavi Taskisen pitkäaikainen opettaja Jorma Hynninen totesi pari vuotta sitten ilmestyneen Taskisen “Olavi T. – Muisto” –levyn olevan kulttuuriteko. Levy toteutettiin suuren orkesterin kanssa ja musiikki on sovitettu pieteetillä.

”Laila Kinnunen ja Olavi Virta” –aiheisten kesätanssien solisteina Vuonislahden lavalla laulavat Sirja Suonpää-Väänänen ja Matti Olavi Taskinen Tanguango Orchestran säestyksellä. Suonpää-Väänänen voitti 23.7. Nilsiän Tahko Spa Areenalla ensimmäistä kertaa järjestetyn kovatasoisen TangoMaestro –laulukilpailun naisten sarjan. Kilpailuun osallistui kaikkiaan noin 300 laulajaa eri puolilta Suomea eli saman verran kuin esim. Seinäjoen Tangomarkkinoille. TangoMaestro -kilpailun tuomaristoon kuuluivat mm. Eino Grön ja Kirsi Rissanen sekä Matti Olavi Taskinen tuomariston puheenjohtajana. Matti Makkosen johtama Tanguango Orchestra toimi TangoMaestro –laulukilpailun orkesterina saaden paljon kiitosta autenttisista suomitangon tulkinnoistaan.

 

MAT

Matleeni Knuuti, kantele. Lieksalaissyntyinen kanteletaiteilija Matleena Knuuti valmistui 2011 musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, jossa hän opiskeli Ritva Koistisen, Eva Alkulan ja Katja Pitkäsen johdolla. Knuuti on esiintynyt Suomessa sekä ulkomailla Norjassa, Virossa, Venäjällä, Iso-Britanniassa ja Espanjassa. Matleena Knuuti on keskittynyt erityisesti nykymusiikin esittämiseen ja hän on kantaesittänyt Pekka Jalkasen ja Miika Hyytiäisen teoksia. Knuuti on opettanut kanteleensoittoa mm. Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa ja Lahden konservatoriossa. Hän toimi Kanteleliitto ry:n toiminnanjohtajana 2011‒2012. Matleena Knuutin sydäntä lähellä ovat erityisesti intiimit esiintymistilanteet, joissa on mahdollista päästä lähelle yleisöä. Paaterin kirkko on tällaiseen konserttiin ihanteellinen. Kantele oli myös taiteilijaprofessori Eva Ryynäsen lempisoitin.

 

Organ Tritone

Organ Jazz Quartet: Mikko Seppänen, Teemu Takanen, Hanne Luostarinen ja Mikko Iivanainen. Organ Tritone on uusi suomalainen jazzurkukvartetti, joka yhdistelee ilmaisussaan uutta ja vanhaa. Yhtye aloitti toimintansa triona vuonna 2013 ja laajentui kvartetiksi kitaristi Mikko Iivanaisen liityttyä mukaan 2016. Muut Organ Tritonen jäsenet ovat Mikko Seppänen, hammond-urut; Teemu Takanen, saksofonit ja Hanne Luostarinen, rummut. He kaikki lukeutuvat tämän hetken suomalaisten jazzmuusikoiden kärkikaartiin.

Organ Tritone soittaa hammondjazzia genren eri laidoilta. Kokoonpanon ohjelmisto koostuu perinteistä urkuyhtyesointia edustavista standardeista, svengaavasta soul-jazzista sekä yhtyeen omista sävellyksistä, jotka edustavat modernimpaa jazzilmaisua sekä eri tyylejä fuusioivaa ilmettä. Urkukvartetin erityispiirteistä mainittakoon, ettei yhtyeessä ole lainkaan basistia. Urkuri soittaa bassolinjat sekä vastaa melodia- ja harmoniaosuuksista yhdessä kitaristin ja saksofonistin kanssa. Organ Tritonen konsertti tarjoaa kattauksen kihelmöiviä sointivärejä, tinkimätöntä svengiä sekä loppukesän leppoisaa tunnelmaa.